Teknologi

Hvordan laver man en app? – 8 step til succes

Hvordan laver man en app?

Udviklingen af en app består af en række faser, der skal gennemarbejdes. Afhængig af kvalifikationer kan du måske lave noget selv – andet kan du med fordel købe dig hjælp til. Uanset hvordan du vælger at lave din app, kan du bruge denne step-by-step guide til at nå i mål. 

For at sikre at alle involverede parter er med på arbejdsgangen, kan du med fordel allerede fra starten sætte deadlines på de enkelte steps. På den måde sikrer du også, at tidsplanen ikke skrider for meget og dermed sprænger budgettet.

1. Grundlæggende skitse 

Første step, når du skal lave en app, handler om at få ideen fra hovedet ned til en konkret skitse. Ved at sætte ord og illustrationer på dine tanker, gør du straks tingene mere håndgribelige, og ved at lave en skitse over app’en – et skelet om du vil, får du projektet delt op i mindre opgaver, der er nemmere at forholde sig til.

Når du skal lave skitsen er der især tre ting, du skal tænke over:

  • Hvordan skal app’en fungere
  • Hvilke features skal app’en indeholde
  • Hvad er nødvendigt for at app’en fungerer

De to første giver måske sig selv, men især det sidste punkt er vigtigt at tænke over. Det handler både om økonomi og UX (user experience). Jo flere features, desto mere arbejde. Det kræver flere løntimer og udsætter lanceringen. Derfor kan det være en fordel at gemme nogle features til en senere opdatering. Desuden skal du med hver enkelt feature spørge dig selv: “Er denne nødvendig for at app’en kan fungere?” Er den ikke det, skal du overveje en ekstra gang, om den gør noget godt for brugeroplevelsen. Generelt er kodeordet for en succesfuld app: keep it simple. 

2. Markedsundersøgelse 

Hvordan laver man en app, der bliver en succes? Det kræver mange ting, men et godt sted at starte er at kende sine konkurrenter. Der er med stor sandsynlighed andre der har fået den samme eller lignende ide før dig, og måske har nogle af dem allerede udviklet ideen til en app. Du skal derfor undersøge tre væsentlige ting, inden du går i gang:

  • Hvilke direkte konkurrenter findes der på markedet
  • Hvilke alternative konkurrenter kan konkurrere med din app
  • Kan du differentiere din app fra konkurrenternes app 

Hvis du finder frem til, at du ikke har mange konkurrenter, eller at din app differentierer sig så meget fra konkurrenterne, at den har en berettigelse på markedet, skal du som det sidste i din undersøgelse vurdere, om der er overhovedet er efterspørgsel på din ide. Grunden til manglende konkurrence kan jo være, at der simpelthen ikke er efterspørgsel nok på netop den type app, du har tænkt dig at lave. Keyword Planner og Google Trends er gode redskaber til at hjælpe dig med at finde frem til efterspørgslen på markedet.  

3. Det første layout

Under gennemarbejdelsen af dette step får du den første forsmag på, hvordan din app ender med at se ud. Det er nu der skal tænkes kreativt med former, farver, fonte og meget mere. Det første layout – også kaldet en mockup – hjælper dig med at visualisere din app. Med en mockup kan du lave et flow, der viser hvad der sker, når man f.eks. trykker på en knap eller swiper på skærmen. Det er også i en mockup du kan se, om nogle af de visuelle elementer clasher på skærmen og dermed nå at rette fejlen, før du står med det endelige produkt. 

Designet er det første en slutbruger ser i app’en, og derfor er det vigtigt at det hele spiller. 

4. Udviklingsfasen

Selve udviklingen er den største del af, hvordan man laver en app. Det er i udviklingsfasen at design, funktioner og effekter smeltes sammen til en enhed. Når man udvikler en app består det overordnet set af to dele: En back-end og en front-end. 

Front-end er alt det slutbrugeren kan se på skærmen, mens back-end er det, der får hele front-end til at fungere. En udviklers fornemste job er at få back-end og og front-end til at integrere med hinanden på en sådan måde, at slutbrugeren i sidste ende får en nem og velfungerende app.

Det at udvikle (kode) en app er ikke noget man lærer fra den ene dag til den anden, og da den rette kodning er altafgørende for brugeroplevelsen og dermed app’ens success, er det  vigtigt at bruge en dygtig udvikler. 

Kan du ikke selv udvikle men gerne vil lære det, findes der mange gode værktøjer og især Youtube videoer, der kan hjælpe dig igang. Øvelse gør mester, og det er en god ide at øve sig rigtig meget, før man laver en app, der skal sendes ud til andre brugere. 

5. Test og tilretning

Step 5 glider nemt lidt over i step 4, for det er selvfølgelig nemmest at lave tilretninger, hvis man tester app’en undervejs. Du kan dog også med fordel teste en hel beta-version af app’en, inden du sender den til godkendelse. 

6. Godkendelse af app

Når du mener din app er fuldt gennemtestet og køreklar, er det tid til at få den godkendt hos henholdsvis Google Play og App Store. Det tager som regel et par dage at få en app godkendt, og herefter er det muligt for alle at downloade app’en. 

7. Markedsføring

Uanset hvor god og enestående en app, du har lavet, sælger den desværre ikke sig selv. For at potentielle brugere kan downloade app’en, bliver du nødt til at gøre opmærksom på dens eksistens. Markedsføring kan gøres på mange måder, men søger du ikke for at udnytte dine markedsføringsmuligheder optimalt, kan det være en meget omkostningstung post i budgettet. 

Landingsside, promovering gennem forskellige medier, pressemeddelelser og blogs er bare nogle af de mulighed for markedsføring, der findes. Det bedste er selvfølgelig at ramme flest mulige potentielle brugere på samme tidspunkt. Hvordan man laver en app, der også bliver en succes, handler derfor meget om at gøre brug af den rette markedsføring.  

8. Løbende vedligehold og optimering

Ingen apps udkommer fejlfri, der vil altid være plads til lidt forbedringer. Især i den første tid efter app’en er udkommet, må du derfor forvente lidt finjusteringer. 

Efterfølgende er det selvfølgelig også vigtigt at vedligeholde og optimere app’en. En app, der ikke er updated, bliver hurtigt outdated. Når du har fundet ud af, hvordan man laver en app, og er kommet godt i mål med det, bliver din næste opgave derfor at finde ud af, hvordan du holder liv i app’en, men det er en helt anden historie.

Forhåbentligt er du blevet lidt klogere på processen: Hvordan laver man en app? – 8 steps til succes. Husk at en succesfuld app kræver tid, hårdt arbejde og ekspertise. Selvom det er en omkostning at bede om hjælp til design, udvikling eller markedsføring, kan det i sidste ende vise sig at være en rigtig god investering, når du i stedet kan fokusere på de ting, du selv er god til – f.eks. ideudvikling. 

Klik for at skrive en kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mest populære

To Top