Dating er anderledes når den person du dater lider af angstanfald eller depression

Jeg har fået mange e-mails fra mænd og kvinder, som siger at de dater og/eller er forelsket i nogen der
kæmper med angstanfald og/eller depression, og som har det virkelig svært med at få det til at fungere.
Mændene og kvinderne i disse forhold siger at de er forelskede og at den person de dater er en virkelig
fantastisk person, men at de stadig finder det svært at håndtere denne komme tæt på og derefter trække sig
væk, som er karakteristisk for disse forhold.

Hvorfor er disse forhold mere udfordrende end andre?

Det er svært at finde den RIGTIGE person at forelske sig i og endnu mere svært at få et forhold til at
fungere. Men der er endnu flere udfordringer når du dater nogen der kæmper med emotionelt relaterede
problemer, såsom angst og depression. Udfordringerne inkluderer: Den angste og deprimerede person er
bekymret og bange for at forholdet ikke vil fungere, overfølsomhed for dine ord og handlinger, ekstreme
humørsvingninger der fører til uløste skænderier og vrede. Kommunikation er næsten umulig, da
personen foretrækker ikke at tale om ophobede problemer. Mange af disse forhold følger op- og nedturene af den deprimerede person, sommetider med hyppigt at slå op og finde sammen igen indenfor en meget kort tidsperiode.
Har disse forhold en chance? JA. Jeg har set det virke så mange gange. Det er ikke nemt, men denne slags
forhold kan virke gratis dating:

1. Hvis den lidende person har, eller er villig til, at tage kampen op med deres angst eller depression, og
har søgt eller er villig til, at søge professionel hjælp.

De fleste mennesker med disse problemer er temmelig gode til at skjule det for de fleste andre, fordi de
ikke ønsker at andre skal se dem som skrøbelige eller sårbare. Hvis du har mistanke om at der er et
underliggende følelsesmæssigt problem, og ønsker at opmuntre ham eller hende til at søge hjælp, så bring
det op på en blid og venlig måde. Noget i retningen af: ”Du ser ikke ud til at have megen energi. Føler du
dig ok? Hvorfor tager du ikke og får det tjekket?”.

2. Du forstår hvad du har med at gøre.
Hvor hårdt det end er, hvis du elsker ham eller hende, må du lige så meget, hvis ikke mere, om denne
tilstand. Du bør gøre hvad du kan for at forstå hvad du er oppe imod og være involveret i hans eller
hendes kamp, så du forstår det der sker. Dette vil gøre det nemmere at håndtere problemerne i jeres
forhold.

3. Du kan afgøre hvornår forholdet er rent ud giftigt og utilfredsstillende, og hvornår det er angst og
depression du har med at gøre.

Arten af de kemiske ubalancer, der resulterer i angst og depressions humørforstyrrelser er, at personen
ofte føler sig overvældet, når han eller hun føler, at han eller hun forsøger at gøre for meget eller
forventes at gøre for meget. På tidspunkter som disse, føler de at det er bedre for dem at være alene, fordi
de således ikke føler sig presset til at være på en bestemt måde eller at skulle udføre bestemte ting. På
tidspunkter som disse er det let at tænke at personen bare er egoistisk – hvilket er hvad det ser ud som om,
det meste af tiden.

Lær dig selv at aflæse hans eller hendes humør. Kom ind i sygdommens rytme. I begyndelsen kan dette
være svært, fordi du på en måde må lære at tyde deres humør på den måde de taler og deres kropssprog, i
timerne og sommetider dagene, hvor humøret begynder at blive intenst, for eksempel når han eller hun
begynder at lange ud, trække sig væk, bliver vred, føler sig træt og når han eller hun er ekstra munter, har
høj energi, arbejder meget, afslutter mange projekter osv. Nogle gange kan det at arbejde med en
professionel i begyndelsen, gøre det nemmere at sætte sig ind i hans eller hendes humør rytme.

4. Du ved og har accepteret, at han eller hun er udsat for opfattelsesmæssige forvrængninger og vil have
en tendens til at over analysere jeres forhold og finde grunde til at I ikke bør være sammen.
De fleste mennesker med dette problem, har haft et antal dating og parforhold fiaskoer i deres livstid og er
mere tilbøjelige end ikke, til at blive besat af tidligere fiaskoer. Deres besættelse af tidligere fiaskoer,
forårsager ofte at de konstant leder efter en form for fejl eller svaghed i forholdet. Tvivl og utilfredshed er
konsekvensen af denne over årvågenhed.

Når du er på vej ind i et stort skænderi, ofte over ting du ikke engang vidste du gjorde, er det vigtigt at
huske kærligheden og ikke tage de stemninger eller ting de sagde, alvorligt. Hvis han eller hun bliver
urimeligt irriteret over dig, lad det ikke gå dig på. Dette kan være hårdt – at balancere hvor meget du kan
tage og hvornår du skal forsvare dig selv. Den generelle vejledning er altid at huske på, at du ikke er
ansvarlig for hans eller hendes depression.

5. Du er ok med det faktum, at fra tid til anden vil han eller hun distancere sig fra dig, vil ikke ringe eller
tage telefonen eller besvare dine e-mails.

De fleste mennesker med dette problem er næsten bange for at nogen holder af dem. De er bange for at du ikke vil være i stand til at håndtere deres problem, og ofte føle (og sige) at de ikke fortjener dig og at du
ville have det bedre med en anden.

Når han eller hun tager afstand fra dig, må du finde en måde at få ham eller hende til at snakke og tage alt
presset af ham eller hende. Lad dem ikke drive dig væk nu da du ved hvad de går igennem. I sidste ende
har de brug for din kærlighed. Den virkelige udfordring i at få ham eller hende til at snakke, er at de
normale kommunikationsevner der virker på de fleste mennesker, måske ikke er nok. Direkte spørgsmål
kan blive misforstået som konfrontation, at stille spørgsmålstegn ved alt hvad han eller hun gør, eller ikke
forstå hans eller hendes kamp. Dette vil ofte blive mødt med ”det ved jeg ikke” eller total tavshed. Rådgivning kan opfattes som ”at dømme” eller ”medlidenhed” hvilket er det sidste, han eller hun ønsker. Og et forsøg på at ”opmuntre” dem er spild af tid.

Med mindre du er en veluddannet professionel eller selv har haft denne sygdom (alle mennesker oplever
det i øvrigt ikke på samme måde), kan du ikke for alvor forstå hvad personen går igennem. Den tilgang
jeg bruger overfor mine klienter, som finder det svært at date og have et forhold på grund af deres kamp
med angst og depression, er hvad jeg kalder ”hjælp mig med at forstår dig” tilgangen. Lad dem selv åbne
sig op og lad være med at presse dem, vær i stedet tålmodig og du kan måske være den han eller hun har
brug for på dette tidspunkt.

Lige så vel som at det er vigtigt at få ham eller hende til at snakke, er det også vigtigt at vide hvornår du
skal trække dig tilbage og give ham eller hende den plads han eller hun har brug for. Når du trækker dig
tilbage, så sørg for at de ved, at de er sikret din kærlighed at komme tilbage til, når de har brug for det.
Hvis du finder dig selv ved enden af rebet, så find en måde at bryde fri i et stykke tid, og få fornyet
energi.

Lad være med at afskrive nogen bare fordi de kæmper med angst og/eller depression – hvilket er så nemt i
denne kultur, der er besat med ”perfektion”. At date nogen der kæmper med panikanfald og depression, er
en lang og hård vej, men det kan også være en nyttig erfaring i at lære at elske betingelsesløst. Hvis I kan
arbejde sammen, vil du lære at værdsætte den kreativitet det involverer, at beskæftige sig med denne
sygdom.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *